ztrade900x365

Αρχίζουν να συγκλίνουν οι τιμές του πετρελαίου

French oil giant Total΄s Texan plant in Port Arthur
Η τεξανή μονάδα του γαλλικού κολοσσού Total στο Port Arthur.

Του Matthew Philips

Μια παράξενη στρέβλωση που παρέμεινε στην αγορά πετρελαίου πολύ περισσότερο από ό,τι πολλοί πίστευαν είναι πιθανό ότι αρχίζει επιτέλους να υποχωρεί. Κατ ΄αρχάς, ας δούμε σύντομα τι έχει γίνει: 

Τα τελευταία χρόνια οι τιμές των δύο ουσιαστικά όμοιων τύπων πετρελαίου -του αργού τύπου light sweet των ΗΠΑ (West Texas Intermediate) και του διεθνούς ισοδύναμού του, Brent- έχουν αποκλίνει έντονα. Καθώς η έκρηξη σχιστολιθικού πετρελαίου πλημμύρισε την κεντρική περιοχή των ΗΠΑ με εκατομμύρια νέα βαρέλια αργού light sweet αντιστρέφοντας την 20ετή πορεία πτώσης της αμερικανικής παραγωγής η τιμή του WTI συνετρίβη σε σχέση με το Brent. Με όλο αυτό το νέο εγχώριο πετρέλαιο να έχει ουσιαστικά εγκλωβιστεί στις κεντρικές ΗΠΑ και να συσσωρεύεται αδιάθετο σε μέρη όπως το Cushing της Οκλαχόμα, το WTI έγινε ξαφνικά πάμφθηνο. Γιατί οτιδήποτε δεν μπορείς να διακινήσεις αποτελεσματικά χάνει γρήγορα την αξία του. Μετά από περίοδο δεκαετιών όπου η απόκλιση των τιμών διαπραγμάτευσής τους δεν ξεπερνούσε ποτέ το ένα δολάριο, το Μάρτιο του 2011 ένα βαρέλι WTI διαπραγματευόταν στα 15 δολάρια χαμηλότερα του Brent. Έως το Νοέμβριο του 2012, η διαφορά ήταν στα 25 δολάρια. Η διαφορά αυτή οδήγησε σε μία από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες arbitrage στην πρόσφατη μνήμη. 

Τους τελευταίους πέντε μήνες, όμως, αυτή η διαφορά έχει μειωθεί καθώς όλο και περισσότερο πετρέλαιο ΗΠΑ έχει αρχίσει να οδεύει προς τα μεγάλα διυλιστήρια που βρίσκονται κατά μήκος των ακτών της χώρας. Νέοι αγωγοί ανακουφίζουν τη συμφόρηση που είχε δημιουργηθεί. Οι σιδηρόδρομοι μεταφέρουν τώρα περισσότερο αργό από ό,τι την εποχή του John D. Rockefeller και της Standard Oil. Μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς, ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου πρόκειται να βρίσκονται πάνω στις σιδηροτροχιές, δηλαδή θα έχουμε μία αύξηση της τάξης του χίλια τοις εκατό από το 2008. Οι πετρελαϊκές υποδομές της Αμερικής αρχίζουν επιτέλους να αναμορφώνονται γύρω από τα κομβικά σημεία του νέου αργού όπως στη Βόρεια Ντακότα, την Οκλαχόμα και το Τέξας. Ως αποτέλεσμα, η τιμή του WTI έχει αυξηθεί 5,2% μέχρι στιγμής φέτος, ενώ το Brent έπεσε 8%. Το WTI διαπραγματεύεται τώρα σε απόσταση 5 δολάρια από το Brent, για πρώτη φορά σε περισσότερο από δύο χρόνια. 

Η μειούμενη απόκλιση είναι κατά κάποιο τρόπο μία δικαίωση για την ομάδα έρευνας ενέργειας της Goldman Sachs, η οποία είχε προβλέψει εδώ και ένα χρόνο το spread στα 5 δολάρια. Καθώς η απόκλιση μεγάλωσε πέρυσι, η Goldman (GS) δέχτηκε καταιγισμό αρνητικών κριτικών που κορόιδευαν την πρόωρη διατύπωση της τράπεζας ότι η διαφορά WTI και Brent θα μειωθεί.

Το μικρότερο spread είναι επίσης καλή είδηση για την CME Group (CME), η οποία διαχειρίζεται το New York Mercantile Exchange, όπου διαπραγματεύονται συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης WTI. Όταν το WTI απείχε πολύ από το Brent, οι κριτικοί υποστήριζαν ότι είχε χάσει την αξία του ως συμβόλαιο πετρελαίου. Μία από τις συνέπειες του φθηνότερου WTI είναι ότι βρέθηκε απομονωμένο από τις γεωπολιτικές πιέσεις. Ενώ οι απειλές για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν ανεβοκατέβαζε την τιμή του Brent την περασμένη άνοιξη, η τιμή WTI παρέμενε σχετικά αμετάβλητη. Ως αποτέλεσμα, το περασμένο καλοκαίρι το WTI έχασε τη θέση του ως το κορυφαίο σημείο αναφοράς του πετρελαίου στον κόσμο, καθώς μάλιστα ο όγκος συναλλαγών συμβολαίων Brent στο IntercontinentalExchange (ICE) ξεπέρασε τον όγκο συναλλαγών WTI.

Καθώς τα δύο συμβόλαια συγκλίνουν, το WTI είναι πιθανό να αντικατοπτρίζει περισσότερο τις παγκόσμιες τάσεις παρά την κατάσταση απλά προσφοράς-ζήτησης εντός ΗΠΑ. Τελικά, αυτό είναι μια καλή είδηση για το WTI όσον αφορά τη χρησιμότητά του ως ένα συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης. «Το CME είναι ίσως ο μεγαλύτερος κερδισμένος ενός μικρότερου spread», λέει ο John Kilduff, ιδρυτικό μέλος της Again Capital, ενός hedge fund της Νέας Υόρκης που εξειδικεύεται στον τομέα της ενέργειας. «Το συμβόλαιο [WTI] δέχτηκε ένα χτύπημα πέρυσι από πλευράς φήμης».

Δυστυχώς για τους καταναλωτές, οι υψηλότερες τιμές WTI κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές βενζίνης, ειδικά καθώς οι ΗΠΑ συνεχίζουν να μειώνουν τις εισαγωγές πετρελαίου με τιμή Brent. Πιο ακριβό WTI είναι επίσης άσχημη είδηση για τα παράκτια διυλιστήρια. Εκείνα στις κεντρικές πολιτείες με εύκολη πρόσβαση σε φθηνά εγχώριο αργό είχαν τη χαρά να δουν τα κέρδη τους να εκτινάσσονται τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ οι παράκτιοι ομόλογοί τους βρίσκονταν συχνά αναγκασμένοι να αγοράζουν ακριβότερο εισαγόμενο Brent. Κατά ειρωνικό τρόπο, μία από τις συνθήκες του να μπει περισσότερο WTI στην αγορά είναι ότι η τιμή του τελικά θα ανέβει.

Πηγή :Capital

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΕΛΤΙΑ S/R

 

ethniki

Go to top