ztrade900x365

Το hangover των 2,1 δισ. δολ. της Diageo στην Τουρκία

Diageo΄s $2.1 Billion Turkish Hangover
Φωτο από Tolga Bozoglu/EPA

   

Του

Κάποιος από την ομάδα της Diageo θα χρειάζεται σίγουρα κάτι δυνατό να πιει αυτή τη στιγμή. Το μεγάλο στοίχημα της εταιρείας στην Τουρκία αρχίζει να στερεύει γρήγορα, καθώς η κυβέρνηση επιβάλλει ένα νέο νόμο που απαγορεύει τη διαφήμιση αλκοόλ και περιορίζει αυστηρά τις τοποθεσίες και τις ώρες κατά τις οποίες μπορεί το αλκοόλ να πωλείται στη χώρα.

Η αλλαγή δεν θα είχε προβληματίσει την Diageo, τη μεγαλύτερη εταιρεία αλκοολούχων ποτών στον κόσμο, εάν δεν είχε δώσει 2,1 δισ. δολάρια το 2011 για να εξαγοράσει τη Mey Icki, την παρασκευάστρια του παραδοσιακού Γενί Ρακί. Το τίμημα της εξαγοράς, που χρηματοδοτείται από μετρητά και χρέος, σίγουρα δεν ήταν ένα τεράστιο ποσό για την Diageo. Αλλά σηματοδότησε τη μεγαλύτερη εξαγορά του κολοσσού  απόσταξης σε διάστημα άνω των δέκα ετών, αφού αντιπροσωπεύει περίπου το 14% των φετινών εσόδων. Δεδομένων των νέων περιορισμών, οι προβλέψεις σχετικά με την απόδοση της επένδυσης της Diageo από τη συμφωνία για την Mey Icki καταρρέουν, ενώ το πολιτικό κλίμα στη χώρα σημαίνει ότι είναι όλο και πιο απίθανο η Λονδρέζικη εταιρεία να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει την τουρκική εταιρεία ως μια πλατφόρμα για να προωθήσει τα υπόλοιπα ποτά της στις 50.000 κάβες της χώρας. Η μετοχή της Diageo έχει υποχωρήσει κατά περίπου 8% από όταν η τουρκική κυβέρνηση ψήφισε το νόμο.

Η Diageo αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με το deal της Τουρκίας. Ο Galip Yorgancioglu, managing director της εταιρείας στη χώρα δήλωσε ότι η εταιρεία είναι απογοητευμένη με την «έλλειψη δέσμευσης του κλάδου» στη νομοθετική διαδικασία, αλλά ανυπομονεί να συνεργαστεί με τις αρχές «για να διασφαλίσει ότι κάθε στοιχείο του προτεινόμενου νόμου είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό».

Ως αγορά οινοπνευματωδών ποτών, η Τουρκία ήταν μικρή, ακόμη και πριν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αναποδογυρίσουν την καρδάρα. Πέρυσι, οι περίπου 74 εκατομμύρια κάτοικοι κατανάλωσαν περίπου το ήμισυ σε αλκοολούχα ποτά, βάσει όγκου, σε σύγκριση με τους Ιταλούς και περίπου το ένα τέταρτο σε σχέση με την ποσότητα που καταναλώθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με την IWSR, εταιρεία ερευνών με έδρα το Λονδίνο. Φάνηκε ωστόσο να υπάρχει σταθερή προοπτική. Τα τελευταία πέντε χρόνια, η Τουρκία ήταν μια από τις μόνες χώρες της ρημαγμένης από την ύφεση Ευρώπης όπου οι πωλήσεις οινοπνευματωδών ποτών αυξήθηκαν. Συγκεκριμένα, στο διάστημα αυτό, οι πωλήσεις ποτών στην Τουρκία αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 13%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg.

Η Diageo και οι επενδυτές της θα το ξεπεράσουν γρήγορα, αλλά η εμπειρία δεν θα περάσει απαρατήρητη σε μια παγκόσμια βιομηχανία οινοπνευματωδών ποτών που εστιάζει όλο και περισσότερο στο να κερδίσει αφοσίωση στο brand της από την ανερχόμενη μεσαία τάξη των αναδυόμενων αγορών. Υπάρχει πιθανότατα μεγαλύτερος πολιτικός κίνδυνος στο μίγμα από όσο νομίζουν.

Πηγή :Capital

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΕΛΤΙΑ S/R

 

ethniki

Go to top