ztrade900x365

Κίνα: Μπορεί οι εξαγωγές να απογοητεύουν, η ανάπτυξη όμως όχι

A construction crew works on a high-speed railway line near Shanghai
Ομάδα κατασκευαστικής εταιρείας εργαζεται σε σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας κοντά στη Σαγκάη.

Του Bruce Einhorn

Με την ευρωπαϊκή κρίση χρέους, την επιστροφή της Ιαπωνίας στην ύφεση και τις ΗΠΑ αντιμέτωπες με το δημοσιονομικό γκρεμό, η δυνατότητα της Κίνας να συνεχίσει να αναπτύσσεται θα δοκιμαστεί τριπλά. Αυτή την εβδομάδα, τόσο οι αισιόδοξοι όσο και οι απαισιόδοξοι για την οικονομία της Κίνας είχαν να επικαλεστούν νούμερα που δικαιολογούν τις απόψεις τους.

Για εκείνους  που κρατούν μικρό καλάθι για τις ευκαιρίες της Κίνας, τα δυσοίωνα στοιχεία των εξαγωγών για το μήνα Νοέμβριο είναι το πιο πρόσφατο αποδεικτικό στοιχείο. Ο ρυθμός αύξησης των εξαγωγών υποχώρησε τον προηγούμενο μήνα σε μόλις 2,9% σε ετήσια βάση, από 11,6% που ήταν τον Οκτώβριο. Τα αποτελέσματα του Νοεμβρίου ήταν πολύ χαμηλότερα από αυτό που ανέμεναν πολλοί οικονομολόγοι: η Barclays, για παράδειγμα, θεωρούσε ότι το ποσοστό θα κινούταν γύρω στο 11%. Η Daiwa ανέμενε 9,2%.

Ο κύριος ένοχος, χωρίς αυτό να προκαλεί έκπληξη, ήταν η Ευρώπη, με τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία να συμβάλλουν επίσης στην αποδυνάμωση. Οι εξαγωγές προς την ΕΕ έπεσαν 18% σε σχέση με πέρυσι, ακολουθώντας τη μείωση του 8,1% του  Οκτωβρίου. Οι ΗΠΑ ήταν πάντα μια περιοχή ισχυρών επιδόσεων για τους Κινέζους εξαγωγείς, με αύξηση της τάξης του 9% τον Οκτώβριο, όμως οι εξαγωγές του περασμένου μήνα προς τις ΗΠΑ έπεσαν 2,6%. Οι αποστολές προς την Ιαπωνία χτύπησαν και αυτές κόκκινο, κατρακυλώντας 8,3% το Νοέμβριο μετά από άνοδο 1,1΄% τον Οκτώβριο.

Ευρώπη και Ιαπωνία θα συνεχίσουν να επηρεάζουν αρνητικά τις εξαγωγικές επιδόσεις της Κίνας το νέο έτος, σύμφωνα με τους αναλυτές της Daiwa Chi Sun και Minchun Sun. «Αναθεωρούμε προς τα κάτω τις προβλέψεις μας για την αύξηση των εξαγωγών και των εισαγωγών σε 7,3% σε ετήσια βάση (από 8,4% σε ετήσια βάση) και 4,0% σε ετήσια βάση (από 5,3% σε ετήσια βάση) αντίστοιχα, για το 2012», έγραφαν σε έκθεσή τους στις 10 Δεκεμβρίου. «Καθώς αναμένουμε η αδύναμη ζήτηση από τις ανεπτυγμένες αγορές, ιδίως την ΕΕ και την Ιαπωνία, να συνεχιστεί μέσα στο 2013, υποβαθμίζουμε επίσης την πρόβλεψή μας για το ρυθμό αύξησης των εξαγωγών σε ετήσια βάση στο 9,0% (από 10,0% σε ετήσια βάση) για το 2013».

Ωστόσο, ακόμη και με αυτή την κακή εικόνα των εξαγωγών, οι αναλυτές της Daiwa αναμένουν ότι η οικονομία της Κίνας θα ανακάμψει το τέταρτο τρίμηνο του 2012. Παραπέμπουν στην αύξηση του 10,1% της βιομηχανικής παραγωγής τον περασμένο μήνα, που ήταν μεγαλύτερη σε σχέση με την αύξηση 9,6% του Οκτωβρίου. «Αυτό μας λέει ότι η πραγματική ανάπτυξη [του ΑΕΠ] πρέπει να κάνει γενναία ανάκαμψη το 4ο τρίμ. του 2012», γράφουν οι Sun και Sun.

Θετικό σημάδι επίσης είναι ο χαμηλότερος πληθωρισμός, όσον αφορά το δείκτη τιμών καταναλωτή εξαιρουμένων των τροφίμων, ο οποίος υποχώρησε στο 1,6% το Νοέμβριο από 1,7% τον προηγούμενο μήνα. Η Daiwa αναμένει το κινεζικό ΑΕΠ, το οποίο είχε αυξηθεί 7,4% το τρίτο τρίμηνο και 7,6% το δεύτερο, να κάνει νέο άλμα περνώντας το όριο του 8% αυτό το τρίμηνο, με την ανάπτυξη να φτάνει στο 8,2%.

Κανείς δεν περιμένει ανάπτυξη από την πλευρά των εξαγωγών. Και δεν θα έρθει ούτε από την εγχώρια κατανάλωση, σύμφωνα με το αναλυτή του Bloomberg Michael McDonough. Η ανάκαμψη στην Κίνα θα βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στις κρατικές δαπάνες που γίνονται για έργα υποδομής. «Δεν υπάρχει καμία πραγματική βελτίωση στην πραγματική οικονομία», λέει. «Όλα βασίζονται στα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης».

Σε αντίθεση με τα μέτρα στήριξης που ακολούθησαν την πτώχευση της Lehman Brothers το 2008, όταν οι τράπεζες έριξαν χρήμα σε δημόσιες επιχειρήσεις, αυτή τη φορά η δαπάνη διοχετεύεται κυρίως σε έργα υποδομής, ειδικά στα σιδηροδρομικά έργα, όπως τρένα και μετρό.  Τον Οκτώβριο, το Υπουργείο Σιδηροδρόμων ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει τον προϋπολογισμό των δαπανών του για το έτος κατά 630 εκατομμύρια γουάν. Αυτό ήταν η δεύτερη αύξηση φέτος, μετά από μία ανάλογη ανακοίνωση τον Ιούλιο. Ο αρχικός στόχος για το 2012 ήταν 411,3 δισεκατομμύρια. Οι επενδύσεις είχαν επιβραδυνθεί το 2011 λόγω ενός σκανδάλου δωροδοκίας που ενέπλεκε τον υπουργό των σιδηροδρόμων, καθώς και ενός θανατηφόρου δυστυχήματος σε μία από τις νέες γραμμές υψηλής ταχύτητας των κινεζικών σιδηροδρόμων.

Τώρα που η κυβέρνηση δρομολογεί και πάλι τις επενδύσεις της προς τις σιδηροδρομικές υποδομές, οι δαπάνες διανέμονται σε ολόκληρη τη χώρα. Για παράδειγμα, στις 26 Νοεμβρίου η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι είχε ήδη εγκριθεί σιδηροδρομικό έργο ύψους 25,7 δισ. για την νοτιοανατολική επαρχία του Φουτζιάν και έργο 31,2 δισ. γουάν για το Ουρουμκί, πρωτεύουσα της περιοχής Ζινγιάνγκ που βρίσκεται στο δυτικό άκρο της χώρας. Η επαρχία Γκουανγκντόνγκ στη νότια Κίνα σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 1 τρισεκατομμύριο γουάν σε σιδηροδρομικά και άλλα συγκοινωνιακά έργα μεταξύ των ετών 2011 και 2015, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση στις 16 Νοεμβρίου. Το ποσό αυτό είναι υπερδιπλάσιο του ποσού που δαπάνησε η επαρχία στην πενταετία έως το 2010. Ενώ οι Κινέζοι μπορεί να μην έχουν την ανάκαμψη που θα ήθελαν, μπορεί να καταφέρουν να σηκώσουν την οικονομία δίνοντας κίνητρα.

Πηγή: Capital

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΕΛΤΙΑ S/R

 

ethniki

Go to top